Het Antwerpse pre-metronet werkt niet goed, het heeft nooit goed gewerkt, en het zal nooit goed werken. Daarvoor zitten er teveel ontwerpfouten in. Meer dan vijftig jaar geleden werd beslist het bestaande tramnet met enkele kleine aanpassingen tien tot twintig meter in de grond te duwen, en sindsdien werd op die initiële, ondoordachte beslissing voortgebouwd — met als enig positief punt de tramtunnel onder de Schelde, naar Linkeroever. Kleine, smalle trams, bedacht voor de smalle straten van de Antwerpse binnenstad, rijden er door brede tunnels naar lange perrons meerdere verdiepingen onder het straatniveau. Reizigers zijn minuten onderweg eer ze het perron bereiken — zelfs als de roltrapen en de liften “het doen” — en eens de tram er is — de reistijden zijn onzeker — staan ze te drummen voor de smalle deuren. Wie in de smalle tram zit kan er niet goed uit, en wie op het perron staat kan er niet in. De halterende tram wordt opgehouden, en de erna komende tram moet wachten tot het lange perron door de korte tram is vrijgemaakt. Uiteindelijk is de commerciële snelheid in die tunnels lager dan op straatniveau en is de capaciteit, in tramstellen of reizigers gemeten, ook nagenoeg gelijk. Er rijden niet meer trams door een metrotunnel — en ze rijden niet sneller — dan elders op een vrije trambaan tussen het verkeer. Reizigers moeten verder stappen en diep afdalen, of daarna weer klimmen, voor een transportmiddel dat niet vlotter rijdt, dat niet handiger is, en dat de stad en haar ameniteiten *Ik vind ameniteiten een handig woord. Het wijst op al wat de stedelijke omgeving aangenaam maakt. Dat zijn zowel winkels en cafés als architectuur, bomen en mensen. aan hun ogen onttrekt. Tenzij we het openbaar vervoer weer op straatniveau organiseren (en alle tunnels sluiten), doen we er best aan het kwaliteitsniveau van de zogenaamde pre-metro vervoer stevig te verbeteren. Ook de capaciteit kan er bij winnen, zodat nieuwe zware investeringen voor nieuwe ondergrondse lijnen overbodig zijn.

Lees hier:  Een twee-sporen-aanpak voor het openbaar vervoer in Antwerpenen.