Elders op deze website lees je dat er elk jaar 100 voetgangers sterven in het Belgische verkeer, en meer dan 4000 gewond raken. Dat zijn geregistreerde verkeersslachtoffers: aanrijdingen door auto’s (trams, bussen, vrachtwagens…) en door (motor)fietsen — al zijn de gegevens over aanrijdingen door fietsen notoir onvolledig.
De aanrijdingen zijn echter niet het enige gevaar voor voetgangers op de weg.
Nee, ik ga het hier niet hebben over agressie op straat — sociale onveiligheid, en wat daaraan te doen —, maar over vallen op straat.
Een artikel uit 2017 “‘Pedestrian falls’ as necessary addition to the current definition of traffic crashes for improved public health policies” ( https://discovery.ucl.ac.uk/id/eprint/1544675/ ), Methorst, R; Schepers, P; Christie, N; Dijst, M; Risser, R; Sauter, D; Van Wee, B; (2017) vestigt de aandacht:
- op het feit dat ongevallenstatistieken voorbijgaan aan gevallen voetgangers, hun kwetsuren of zelfs overlijdens,
- de zeer hoge aantallen gevallen voetgangers — voor zover statistieken wel beschikbaar zijn.
Méér voetgangers overlijden of worden al dan niet zwaar gewond doordat ze op straat ten val komen, dan omdat ze worden aangereden door een voertuig. Niet het verkeer maar wel het wegdek zou het gevaarlijkst kunnen zijn voor wie de straat oversteekt.